Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Knowledge Management System based on high quality standards for a higher education program

SISTEMA DE GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO BASADO EN ESTÁNDARES DE ALTA CALIDAD PARA UN PROGRAMA EDUCACIÓN SUPERIOR




Section
Artículos

How to Cite
[1]
C. F. Castaño Devia, G. Quintero Ruiz, and E. Duarte Forero, “Knowledge Management System based on high quality standards for a higher education program”, Rev. Ing. Mat. Cienc. Inf, vol. 8, no. 16, pp. 55–64, Jul. 2021, Accessed: Nov. 22, 2024. [Online]. Available: https://ojs.urepublicana.edu.co/index.php/ingenieria/article/view/679

doi
Dimensions
PlumX
license

 

Esta obra está bajo una licencia internacional

Atribución/Reconocimiento 4.0 Internacional

Cristian Felipe Castaño Devia,

Ingeniería Industrial, Estudiante de la Facultad de Ingeniería, Universidad Libre Bogotá – Colombia.


Geraldin Quintero Ruiz,

Ingeniería Industrial, Estudiante de la Facultad de Ingeniería, Universidad Libre Bogotá – Colombia.


Edgar Duarte Forero,

MSc., profesor de la Facultad de Ingeniería, Universidad Libre Bogotá – Colombia.


Knowledge management is a useful tool for the competitiveness of many organizations. The higher education sector is particularly oriented towards adherence to this type of schemes, since its nature implies constant institutional learning based not only on its own experience but also on the exchange of knowledge in the academic environment. In Colombia, higher education institutions perceive an opportunity for improvement in the high quality standards of the National Accreditation Council, which requires an infrastructure oriented to the strategic knowledge management. This article presents the experience of implementing a prototype of a knowledge management system in a higher education undergraduate program. It describes the phases of the process and its relationship with the technological platform that supported the development. The conclusions highlight the advantages of the exercise, emphasizing institutional learning, the importance of the technological platform and, finally, reflections on knowledge management as a fundamental axis of accreditation processes. 

DOI: http://dx.doi.org/10.21017/rimci.2021.v8.n16.a102


Article visits 910 | PDF visits 614


Downloads

Download data is not yet available.
  1. M. Perez Montoro, «Gestión del conocimiento: orígenes y evolución,» Profesional de la información, vol. 25, no. 4, pp. 526-534, 2016.
  2. I. Chiavenato, Introducción a la Teoría General de la Administración, 7 ed., McGraw-Hill Interamericana, p. 110. 2006.
  3. A. Canals, «La gestión del conocimiento,» in Acto de presentación del libro Gestión del Conocimiento, 2003.
  4. C. González-Campo, G. Murillo-Vargas and M. García-Solarte, «Efecto de la acreditación institucional de alta calidad sobre la gestión del conocimiento,» Formación universitaria, vol. 14, no. 2, pp. 155-164, 2021.
  5. B. Millett, T. Te’o, D. Rhodes, J. Clarke and S. Carswell, «SharePoint portal as a strategic management and planning tool: University of Southern Queensland (USQ) as a case study,» Institutional Research, Innovation and Change in Universities of the 21st Century, 2005.
  6. E. Moresi, «Inteligência organizacional: um referencial integrado.,» Ciência da Informação , vol. 30, no. 2, pp. 35-46, 2001.
  7. M. Vaquiro Motta, Artist, Prácticas de Gestión del conocimiento en las. [Art]. Universidad Católica de Manizales, 2018.
  8. A. F. Uribe Acosta , «La Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior (IES) de Medellín,» Institución Universitaria Esumer, pp. 243- 258, 2013.
  9. J. Rowley, «Is higher education ready for knowledge management?,» International Journal of Educational Management, vol. 14, no. 7, pp. 325-333, 2000.
  10. Y. Acevedo Correa, C. A. Aristizábal Botero, A. Valencia Arias and L. Bran-Piedrahita, «Formulación de modelos de gestión del conocimiento aplicados al contexto de instituciones de educación superior.,» Información tecnológica, vol. 31, no. 1, pp. 103-112, 2020.
  11. M. Lindvall and L. Rus , «Knowledge Management for Software Organizations,» Managing Software Engineering Knowledge, 2001.
  12. I. Arpaci, «Antecedents and consequences of cloud computing adoption in education to achieve knowledge management,» Computers in Human Behavior, vol. 70, pp. 382-390, 2017.
  13. C. Y. Barón Hernandéz and E. Caicedo Rojas, «Transformación digital, un desafío en la educación superior,» Inventum, vol. 16, no. 30, pp. 3-11, 2021.
  14. Consejo Nacional de Acreditación, «Lineamientos y aspectos por evaluar para laacreditación en alta calidad de programas académicos,» Bogotá, 2021.
  15. G. Murillo Vargas, C. H. González Campo and M. García Solarte, «Efecto de la acreditación institucional de alta calidad sobre la gestión del conocimiento,» Formación Universitaria , vol. 14, no. 2, pp. 155-164, 2021.
Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |