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Energetic rehabilitation of rural school in Santiago del Estero Argentina

REHABILITACIÓN ENERGÉTICA DE ESCUELA RURAL EN SANTIAGO DEL ESTERO-ARGENTINA: EVALUACIÓN DEL CONFORT HIGROTÉRMICO Evaluation of hygrotermal confort




Section
Artículos

How to Cite
[1]
G. M. del C. Giuliano Raimondi, J. Saganias, L. Thomaschewsky, B. Garzón, and A. Ferreiro, “Energetic rehabilitation of rural school in Santiago del Estero Argentina: Evaluation of hygrotermal confort”, Rev. Ing. Mat. Cienc. Inf, vol. 10, no. 19, pp. 21–32, Jan. 2023, Accessed: Dec. 22, 2024. [Online]. Available: https://ojs.urepublicana.edu.co/index.php/ingenieria/article/view/844

doi
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PlumX
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Esta obra está bajo una licencia internacional

Atribución/Reconocimiento 4.0 Internacional
Gabriela María del Carmen Giuliano Raimondi

    Julieta Saganias

      Luciana Thomaschewsky

        Alejandro Ferreiro


          Gabriela María del Carmen Giuliano Raimondi,

          Dra. Prof. Arquitecta, Docente en Facultad de Ciencias Exactas y Tecnologías, Universidad Nacional de Santiago del Estero-Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET).


          Julieta Saganias,

          Estudiante Ing Civil en Facultad de Ciencias Exactas y Tecnologías, Universidad Nacional de Santiago del Estero-Argentina; Ayudante de Investigación en Proyecto PI-FCEyT: 23/C168


          Luciana Thomaschewsky,

          Estudiante Ing Civil en Facultad de Ciencias Exactas y Tecnologías. Universidad Nacional de Santiago del Estero-Argentina; Ayudante de Investigación en Proyecto PI-FCEyT: 23/C168


          Beatriz Garzón,

          Dra. Prof. Arquitecta, Docente en Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de Tucumán-Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET).


          Alejandro Ferreiro,

          Mg. Ing. Electromecánico. Docente en Facultad de Ciencias Exactas y Tecnologías, Universidad Nacional de Santiago del Estero-Argentina; Responsable del Proyecto PI-FCEyT: 23/C168 “Expectativas en horizontes posibles de desarrollo humano a partir de Energías No convencionales en Áreas Rurales con Población Dispersa de la Provincial de Santiago del Estero”.


          In this paper, we propose the hygrothermal comfort analysis of a rural educational building in a dispersed settlement, located southeast of the province of Santiago del Estero, in the town of Las Viboritas, department of Mitre, in Norte Grande, Argentina. A methodological, descriptive, experimental and analytical combination was used for the diagnosis of the behavior of the case study. The state prototype, called the base case, is diagnosed with poor thermal performance. Therefore, an alternative to improve the energy rehabilitation of the envelope is proposed. Both cases were evaluated comparatively, with the adjustment of thermal simulations and the verification of calculation values with the admissible ones established in the series of IRAM Standards on thermal conditioning. The analysis of the empirical and theoretical data obtained, allowed us to observe that the improved case responds optimally to the thermal-energetic behavior, achieving adequate interior comfort parameters in classrooms. In conclusión, the evaluation and design adjustment in state school projects prior to the construction stage, is essential for compliance with minimum quality standards, by the agencies responsible for their production; to contribute to the building energy efficiency of the school habitat, and favor environmental sustainability in unfavorable areas and the human development of its inhabitants.

          DOI: http://dx.doi.org/10.21017/rimci.2023.v10.n19.a126


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