Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

RESOLUTION OF MEMORETOS THROUGH A HEURISTIC PROCESS

RESOLUCIÓN DE MEMORETOS MEDIANTE UN PROCESO HEURÍSTICO





Section
Artículos

How to Cite
[1]
M. V. Vásquez Bernal and M. J. Matailo Alvarado, “RESOLUTION OF MEMORETOS THROUGH A HEURISTIC PROCESS”, Rev. Ing. Mat. Cienc. Inf, vol. 11, no. 22, Oct. 2024, doi: 10.21017/rimci.1076.

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Esta obra está bajo una licencia internacional

Atribución/Reconocimiento 4.0 Internacional
Marco Vinicio Vásquez Bernal
    María José Matailo Alvarado

      Marco Vinicio Vásquez Bernal,

      Matemático, mención estadística. Magíster en Gerencia Empresarial (MBA). Magíster en Investigación para el Desarrollo Educativo. Diplomado Superior en Práctica Docente Universitaria y Especialista en Educación Universitaria. Actualmente, catedrático de la UNAE (Universidad Nacional de Educación de Ecuador). Miembro del Consejo editorial de la UNAE. Miembro del Consejo Editorial de la revista Mamakuna. Delegado Embajador de Ecuador en el Parlamento Internacional de Educación. Columnista de El Heraldo del Cañar y de Ecuadoruniversitario.com.


      María José Matailo Alvarado,

      Técnico Docente de la Coordinación Pedagógica y Licenciada en ciencias de la educación básica (Educación Básica) - UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN (UNAE).  Master Universitario En Innovacion Educativa (Facultad De Educación)  Universidad Internacional De La Rioja: Logroño


      This research has been developed at the National University of Education of Ecuador from a recreational space of a weekly newspaper of the province of Cañar called El Heraldo, where, starting in March 2014, mathematical challenges have been published week by week arraising citizen interest and that, in the authors' opinion, have great potential to support mathematics learning processes. These challenges, called MemoRetos, generate the interest of those who approach them and from that interest it makes it possible to explore alternatives that, with the help of minimal mathematical concepts, manage to overcome what was proposed, generating a feeling of success that significantly helps to build knowledge. It has been determined that the most appropriate way to solve MEMORIES is subject to heuristic processes where reasoning and the selection of alternatives are privileged. In this work, this process is presented with examples, hoping that in this way this way of acting that allows developing mathematical concepts from action is transmitted.

       


      Article visits 108 | PDF visits


      Downloads

      Download data is not yet available.
      1. G. Agra, N. Formiga, P. Oliveira, M. Costa, M. Fernandes y M. Nóbrega, Analysis of the concept of Meaningful Learning in light of the Ausubel’s Theory. Rev Bras Enferm, 72(1), 248-55. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0691
      2. M. Vasquez, D. Mendoza, C. Vasquez, Memoretos Propuesta Pedafógica para Enseñar Matemáticas, CCE – Ecuador, Azogues. 2021.
      3. J. Cai, S. Hwang, V. Robison, Journal for Research in Mathematics Education: Practical Guides for Promoting and Disseminating Significant Research in Mathematics Education. In: Kaiser G., Presmeg N. (eds) Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education. ICME-13 Monographs. Springer, Cham, 2019.
      4. Y. Colliver y N. Veraksa, Contribuciones de Vygotsky a la comprensión del desarrollo emocional a través del juego en la primera infancia. Early Child Development and Care, 191(4), 1-20. 2021.
      5. Y. Hayal & C. Meral. Development of an attitude-towards-using-mathematics scale for high-school students and an analysis of student attitudes, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51:1, 3-25, 2020. DOI: 10.1080/0020739X.2019.1679398
      6. S. Newman y A. Latifi, Vygotsky, educación y formación de profesores. Journal of Education for Teaching, 47(1), 4-17, 2021.
      7. T. Shreiner & B. Dykes, B. Visualizando la enseñanza de visualizaciones de datos en estudios sociales: un estudio de las prácticas, creencias y conocimientos de alfabetización de datos de los maestros. Teoría e Investigación en Educación Social, 49(2), 262-306. 2021.
      8. S. Zelbo, The recreational mathematics activities of ordinary nineteenth century Americans: A case study of two mathematics puzzle columns and their contributors, British Journal for the History of Mathematics, 34:3, 155-178, 2019. DOI: 10.1080/26375451.2019.1646522
      Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |